About Me

My photo
♥Nissa ♥Sweet 24 ♥There is only one happiness in life, to love and be loved♥

Blog Archive

Saturday, June 27, 2009

Cerita Situ Sana Sini


Akhirnya boleh jugak Nissa 'publish'kan entri ni... Masalah kehilangan kabel USB kamera digital segera diselesaikan dengan membeli kabel USB yg baru... Huhuhu~~~ (Melayang duitku lagi petang ni...)

Ok, ok, Nissa dh nk mula bercerita ni...

23 Jun 2009, disebabkan waktu penerbangan Nissa ke Sarawak pada jam 7.10 pagi, aunty Lin dh putuskan yg kami akan menginap kat rumah Wak Mala di Nilai... Jadi awal pagi tu, Hariz bolehlah hantar kami ke LCCT...

Aunty Lin pesan, kena bangun awal sebab 2 jam sebelum penerbangan, kami mesti dh check-in kat LCCT tu... Xpelah disebabkan terlampau seronok sangat nk ke Sarawak, jam 4.30 pagi Nissa dh bangun...


Aunty Lin cakap Nissa si budak 'excited'...


Dalam flight... Nissa terlampau teruja sampaikan xboleh tidur dalam penerbangan ke Kuching tu...


Sampai sekarang pn Nissa masih x faham kenapa Nissa snap gambar ni... Apakah motifnya???

Selepas 1 jam 45 minit penerbangan, kami akhirnya mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching pd jam 8.55 pagi... Dari lapangan terbang tu, kami naik teksi terus ke hotel...



Hari Pertama di Sarawak (23 Jun 2009)

Taraaa~~~ Di Kuching Waterfront Lodge ni Nissa, aunty Lin dan nenek menginap...
Serius Nissa cakap yg Nissa xboleh nk snap gambar hotel tu dari depan sebab kena melintas jalan raya yg sesak...


Dekorasi hotel ni memang cantik dan unik... Cewah, Nissa posing, xboleh blah...

Dh selesai check-in di hotel, kami pn keluar ke bandar Kuching... Ye bestnya xpayah nk sewa kereta atau naik teksi, jalan kaki aje sebab hotel yg kami menginap ni sangat strategik... Nk beli kek lapis Dayang Salhah pn dekat aje cuma kena naik perahu penambang tu lah...


Nk jugak bergambar kat mercu tanda bandar Kuching ni...


Waduh, gelabahnya nk kena naik perahu penambang tu... Nk xnk terpaksa jugak naik sebab tu aje pengangkutan yg mudah utk menyeberangi sungai... Disebabkan nk borong kek lapis Dayang Salhah punya pasal, takut pn Nissa ketepikan...


"Dh borong kek lapis Dayang Salhah ni... Apa lg nek, jom kita balik hotel", kata Nissa kpd nenek...


Alahai, ni yg lemah ni sebab nk naik perahu penambang utk kembali ke bandar Kuching semula... Disebabkan pelancong asing sekeluarga tu lg berat drpd kami bertiga, hampir terbalik jugaklah perahu tu... Tp nasih baik pakcik yg mendayung perahu ni pandai kawal, kalau tidak basah lencunlah Nissa ni...

Sampai je kt hotel, Nissa tidur... Xpelah, nk kumpul tenaga sikit sebab ingatkan malam tu nk beli cenderamata sikit utk adik-adik...


Bersiar-siar di bandar Kuching pada waktu malam... Tp xsangka pulak yg bandar ni sebelum pukul 9.00 malam dh sunyi sepi... Kedai cenderamata pn dh tutup... Berbeza sungguh dgn bandar Melaka yg sentiasa 'hidup' sampai ke pagi...

Hari Kedua di Sarawak(24 Jun 2009)

Hari ni pulak, nk pegi berjalan jauh... Nk pegi ke Gunung Santubong tp bukan utk mendaki gunung tu, cuma nk ke Sarawak Cultural Village ataupn Kampung Budaya Sawarak... Konsep Sarawak Cultural Village ni lebih kurang sama aje dgn Mini Malaysia dan Mini Asean yg ada kat Melaka tu (kawasan berhampiran dgn Zoo Melaka) cuma kat Kampung Budaya Sarawak ni, ada orang yg menghuni rumah tersebut... Kalau kt Mini Malaysia tu, semua patung aje...


Ni bukan pasport utk ke luar negara ye kawan-kawan tapi pasport utk masuk ke Kampung Budaya Sarawak...


Rumah Melanau... Rumah yg paling tinggi di antara rumah tradisional Sarawak yg lain... Terasa sungguh kerdil diriku ini...


Ha, ni masalah Nissa bila dh naik tangga yg ada kat rumah Melanau tu, xreti nk turun... Sebabnya, terlalu tinggi dan anak tangganya terlalu kecil... Aduh~~~ Gayatla pulak bila dh ada kat tempat tinggi ni...

Merentasi titi yg diperbuat drpd buluh ni, masa ni Nissa ok aje... Siap posing lg...


Dgn abg tourist guide yg sukarela nk jd tourist guide kami... Nama dia Sharill, dia tgh praktikal kt Kampung Budaya Sarawak ni... Comel abg ni, macam iras muka Afgan pn ada sikit...


Yg ni pulak memang encik tourist guide yg setia membawa kami ke tempat-tempat yg menarik di Sarawak... Erm, namanya Nissa xberapa ingatlah sebab pelik sikit namanya tu... Tp dgn bantuan dialah dalam satu hari ni, banyak tempat yg best Nissa dapat pegi...


Dari Kampung Budaya Sarawak, kami terus bergerak ke Masjid Jamek Negeri Sarawak, Pasar Satok dan Jong's Crocodile Farm... Disebabkan Nissa dh keletihan, jadi xsempat pun nk bergambar... Sebelum pulang ke hotel, kami pekena Mee Kolok dgn Laksa Sarawak...

(Harap maaf ye kawan-kawan, Nissa xlarat la nk uploadkan gambar di Kampung Budaya Sarawak ni banyak-banyak sebab terlampau banyak sangat gambarnya... Jd yg mana Nissa rasa menarik ajelah Nissa 'upload'kan yg selebihnya mungkin akan di'upload' dalam MySpace nanti...)


Hari Terakhir di Sarawak (25 Jun 2009)

Di hari terakhir ni, xde apa yg menarik sebab Nissa dh keletihan... Ni baru trip tiga hari, bayangkanlah kalau Nissa ikut pegi trip yg seminggu, mesti lg penat dan hampir x bernyawa Nissa ni nanti...
Akibat kepenatan yg melampau...


Yippie~~~ Dh nk balik rumah... Xsabar nk balik rumah sebab nk tidur puas-puas...


Apapun, keselamatan itu penting... Langkah berjaga-jaga sebelum terkena... Ni lah fesyen H1N1 yg tgh popular skrg ni... Hehehe

Tp yg sedihnya sebab penerbangan kami yg sepatutnya bertolak dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching pd jam 9.05 malam telah di'retaimed'kan atas sebab-sebab yg xdapat dielakkan... Jadi tunggu ajelah, walaupun Nissa memang dh mengantuk dan letih sangat waktu tu...

Jadual penerbangan Nissa yg baru, bertolak pada jam 10.05 malam... Maknanya hampir jam 12.00 malam jugaklah akan tiba di LCCT... Dan akan mengambil masa selama 2 jam utk bertolak pulang ke Melaka... Nasib baiklah Hariz cepat sampai... Huhuhu~~~ Balik jugak ke rumah... Rindu kat mama, ayah dan adik-adik...




p/s : Syok sangat berjalan sampai sekarang ni kaki Nissa masih terasa sakit lg tau...





4 comments:

miss izan said...

wahhhh
bestnye jenjalannn ;)

nissa-elhumaira said...

Mmg besh pown tp Nissa ni jenis cepat penat la, itu je yg xbestnye...
Huhuhu

:(

Jo Qusary said...

Seronoknye jln2 kat Sarawak... mengingatkan aku pd trip aku ke Sarawak juga 2 thn lepas... Kuching Waterfront best kan... leh makan seafood depan sungai, hehehe.

nissa-elhumaira said...

Ye,btoi tu... Memang besh sgt...
Tp yg plg best, dpt nengok pmndgn yg chantek...